Blog Widget by LinkWithin

Ah lan wasahlan.....

Google

Thursday 18 September 2008

Duit,duit,duit…..

Duit,duit,duit…..

Hye geng….. kita jumpa lagi…,tp arini,aku nak share cite psl duit,ui…but it not about duit raya…aku tahulah lagi 12 hari lagi kita nak sambut hari yang mulia tu…bestnyer citer psl duit!!!!!!!.Sshkan nak dpt duit…aku dah pernah rase sshnye nak dpt seringgit…so kita kene penat2 dlu bru ler dpt duit…tetibe idea masuk dlm pale aku… korang tgk ler duit kt Qatar ni,lebih krg je duit kita kt mesia…duit kertas kt sini dipanggil riyal,manakala syiling dipanggil dirham…tp ape yg korang tgk kt bwh ni jelah yg aku ada….untuk duit kertas…1, 5, 10, 50, 100 and 500 Qatar Riyal and for syiling pulak aku ada 25dirham n 50dirham jer,…macam duit syiling nikan….kalu kt mesia tu 25sen n 50sen ler…kalau dibandingkan dengan negara kita…mcm2 syiling kita ada,5sen,10sen,20sen dan 50sen…kt mesia skang ni ada citer psl duit iaitu “jimat dan senang kira” tp kt Qatar ni,mmg sng betullah dorang kira… korang nak tahu cm ne????

K,mcm ni… dorang jarang guna syiling dan syiling mmg wujud kt sini tp aku xpasti utk ape!!!!…. Spjg aku duk kt sini, g soping kt mane2 pn mmg xguna syiling tu…. Katalah harga sebotol air minuman tu QR 4.50…aku byr QR5 tp dorang xkan pulangkan kt aku…kira burnlah …kadang2 diaorang bagi gula2 buat ganti duit 50 dirham tu….hampeh tol…So kt situ kita rugilah 50sen,kalu skali xpe…cuba korang byg,kalu 2thn duk kt sini dah bpe???? Mmmmmmmm rugi2...

Tapi….. kalau kita beli barang dengan harga QR2.30…tuan kedai tu cakap…QR2.00 jer…30 dirham lagi kira halal…macam baik pulak tuan kedai tu kasi halal….kalu kat tempat kita…1 sen pun berkira….so,,,,bak kata ahmad nabil raja lawak tu lu pikirlah sendiri macam mana diaorang berniaga kat sini….

Duit syiling Qatar tu yang ada dalam pic kat bawah ni hubby aku yg pye,die xmo sebab dia kata tak guna pn so aku amik jer ler…dr segi saiz plok,lebih krg same cuma duit Qatar ni pjng n lebar skit saiz die dr duit kita…k la korang enjoylah ngan pic yg aku snap mlm td…n lg 1 ingat pesan aku ni***Duit bkn segala2nye tp segala2nye memerlukan duit***….jpe lg tata….








No comments: